Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze we wrześniu 2025 roku.
Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) był wyższe o 3,6 proc. aniżeli w tym samym miesiącu 2024 roku. Oferowanie wzrosło natomiast rok do roku o 3,7 proc.
Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 83,4 proc. To mniej o 0,1 punktu procentowego względem września 2024 roku.
– Solidny popyt na podróże międzynarodowe odpowiadał za 90 proc. wrześniowego wzrostu ruchu. Na bardzo wysokim poziomie pozostały także wskaźniki wypełnienia miejsc w samolotach. Pomimo poważnych ograniczeń związanych z łańcuchem dostaw linie lotnicze przygotowują się na kolejne wzrosty w okresie świątecznym – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Global passenger demand rose 3.6% YoY in September 2025, with international traffic up 5.1% and domestic demand increasing 0.9% according to the latest IATA data.
Przychody RPK z rynków międzynarodowych były wyższe o 5,1 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów poprawił się znacząco rok do roku jedynie w regionie Azji i Pacyfiku.
W przypadku rynków krajowych przychody RPK były niższe o 0,1 proc. Oferowanie z kolei było wyższe rok do roku o 1,1 proc. Liderem wzrostów, a nawet dwucyfrowego, okazała się Brazylia. Zaskakujący był natomiast spadek o 1,7 proc. średniego wskaźnika wypełnień samolotów w Stanach Zjednoczonych.
Linie z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały we wrześniu wzrost ruchu o 7,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 6,1 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był wyższy o 0,1 punktu procentowego i osiągnął pułap 83,3 proc. Kluczowymi rynkami były Chiny i Japonia.
Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł we wrześniu o 2,5 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Oferowanie było wyższe o 4,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 82,9 proc. To mniej tylko o 1,5 proc. aniżeli w ubiegłym roku.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały we wrześniu wzrost ruchu o 6,3 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2024 roku. Oferowanie było wyższe rok do roku o 6,2 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był z kolei na pułapie 81,9 proc. Dokładnie tak samo jak przed rokiem w tym samym miesiącu.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali we wrześniu wzrost ruchu rok do roku o 2,5 proc. Oferowanie było z kolei wyższe o 4,3 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów pogorszył się jednak o 1,5 punktu procentowego i osiągnął poziom 82,9 proc.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały we wrześniu wzrost ruchu o 5,3 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2024 roku. Oferowanie było rok do roku wyższe o 6,8 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł o 1,2 punktu procentowego i osiągnął pułap 83,3 proc.
Przewoźnicy z Afryki odnotowali we wrześniu także wzrost ruchu o 5,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Oferowanie było z kolei wyższe rok do roku o 5,1 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był wyższy o 0,1 punktu procentowego i osiągnął poziom 74,7 proc. To najsłabszy wynik wśród regionów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.